BIBLE
Příspěvky
Tit. 2, 13
7. 11. 2017
Titovi 2:13 "velký Bůh a náš Spasitel Ježíš" (dodatek 6E v PNS)
Tit 2:13 PNS „zatímco čekáme na šťastnou naději a slavné objevení se (epifaneian) velkého Boha a našeho Zachránce (soteros), Krista Ježíše“
Tit 2:13 NWT „while we wait for the happy hope and glorious manifestation (epifaneian) of the great God and of [the] Savior of us, Christ Jesus“
Tit 2:13 intE „prosdechomenoi ten makarian elpida kai epifaneian tes doxes tou megalou Theou kai soteros hemon
Christou Iesou“
Tit 2:13 ČEP „a očekávali blažené splnění naděje a příchod slávy velikého Boha a našeho Spasitele Ježíše Krista“
NWT vkládá před výraz Savior (Zachránce, Spasitel) člen [the], aby se vyvolal dojem, že text mluví o dvou osobách – 1) o Bohu a 2) o Ježíši Kristu, přestože v původním řeckém textu použit pouze jediný určitý člen.
V češtině členy nepoužíváme. SJ ovšem přesto Tit 2:13 vykládají tak, že pasáž mluví o dvou osobách.
Pro pochopení tohoto verše není až tak podstatné, že v NWT je v angličtině přidán určitý člen před slovo Zachránce ([the] Savior), aby text uváděl dvě osoby. Podstatný je totiž kontext a obsah tohoto verše. Tit 2:13 mluví o „objevení se velkého Boha a našeho Zachránce“. Slovo „objevení se“ (epifanea) je v celém NZ
pouze 6x, přičemž se nikdy nevztahuje na Otce, ale vždy pouze na Ježíše Krista: 2Te 2:8; 1Tim 6:14; 2Tim
1:10; 4:1, 8; Tit 2:13.
2Te 2:8 PNS Potom bude vskutku zjeven ten nezákonný, kterého Pán Ježíš odstraní duchem svých úst a přivede vniveč projevením (epifanea) své přítomnosti.
1Ti 6:14 PNS abys zachovával přikázání neposkvrněným způsobem a bez výtky až do objevení se (epifanea) našeho Pána Ježíše Krista.
2Ti 1:10 PNS nyní se to však stalo jasně patrným prostřednictvím objevení se (epifanea) našeho Zachránce, Krista Ježíše, který zrušil smrt, ale vrhl světlo na život a na neporušenost prostřednictvím dobré zprávy,
2Ti 4:1 PNS Slavnostně ti ukládám před Bohem a Kristem Ježíšem, který je určen, aby soudil živé a mrtvé, a při jeho objevení se (epifanea) a jeho království:
2Ti 4:8 PNS Od tohoto času je pro mne vyhrazena koruna spravedlnosti, kterou mi dá Pán, ten spravedlivý soudce, jako odměnu v onen den, ne však pouze mně, ale také všem těm, kdo milovali jeho objevení se (epifanea).
Tit 2:13 PNS zatímco čekáme na šťastnou naději a slavné objevení se velkého Boha a našeho Zachránce, Krista Ježíše, Písmo učí, že Ježíš svým „objevením se“ (epifanea) zrušil smrt a další jeho „objevení se“ (epifanea) očekáváme. Víme, že se neobjevil Otec, ani nečekáváme to, že se Otec objeví znovu. Krom toho je v řeckém originále výraz epifanea (objevení se) blíže k výrazu Bůh (Theos) než k výrazu Kristus (Christos). Význam textu Titovi 2:13 je tedy nepochybný: „čekáme na šťastnou naději a slavné objevení se velkého Boha = našeho Zachránce = Krista Ježíše“.
Ještě poznámka výrazu Zachránce: V Hebrejských písmech je u Izajáše 43:11 uvedeno: „Já — já jsem JHVH (Jehova) a kromě mne není zachránce. (LXX: soteros). (Také 45:15, 21; 49:26; 60:16; 63:8; v NZ: Tit 2:10; 3:4, atd.) A přesto je v NZ Ježíš mnohokrát označován právě titulem Zachránce (soteros). Je to možné jen tehdy, pokud je Ježíš Bůh JHVH, stejně tak jako jeho Otec je Bůh JHVH.
TOMÁŠ: "PÁN MŮJ A BŮH MŮJ
7. 11. 2017
1. Když se mu ukázal Kristus, vyznává ho jako: "Můj Pán a můj Bůh". Jak to, že se Kristus nebrání a nepoučuje učedníky, že není Bohem, jak to činí naší SJ. Je zřejmé, že on sám věděl mnohem lépe, kým je ve skutečnosti a své pravé božství potvrdil mnohokrát slovy, činy, zázraky.. Proto mu věříme, následujeme, modlíme se k němu, prosíme a oslavujeme, protože je hoden naší cti a chvály, jako Bůh.
2. Tomáš se ptá na Kristovy rány po hřebech. To je docela jednoduché. Pokud byl Kristus přibit do kůlu, tak musel mít probity obě ruce jedním hřebem. Tomáš používá množné číslo a rád by viděl rány po hřebech. Musely být alespoň dva. To znamená, že Ježíš byl ukřižován, měl ruce rozpjaté na kříži, tak jak o tom píší všechny překlady Písma, historikové, archeologové a další. Tak, jak se chlubí apoštol Pavel Kristem ukřižovaným. Je pro něj mocí Boží a spasením. Proč SJ bojují proti kříži. Přece jejich literatura ještě na začátku 20. století byla ozdobena ilustracemi Krista ukřižovaného a sami svědkové psali o Kristově kříži. Co se tak najednou změnilo v dějinách. Z kříže se stává kůl. Kříž Kristův je nenáviděn, až na smrt.