Jan 20," 24 Tomáš, jinak Didymos, jeden z dvanácti učedníků, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. 25 Ostatní mu řekli: "Viděli jsme Pána." Odpověděl jim: "Dokud neuvidím na jeho rukou stopy po hřebech a dokud nevložím do nich svůj prst a svou ruku do rány v jeho boku, neuvěřím."
26 Osmého dne potom byli učedníci opět uvnitř a Tomáš s nimi. Ač byly dveře zavřeny, Ježíš pišel, postavil se a řekl: "Pokoj vám." 27 Potom řekl Tomášovi: "Polož svůj prst sem, pohleď na mé ruce a vlož svou ruku do rány v mém boku. Nepochybuj a věř!" 28 Tomáš mu odpověděl: "Můj Pán a můj Bůh." 29 Ježíš mu řekl: "Že jsi mě viděl, věříš. Blahoslavení, kteří neviděli, a uvěřili."
30 Ještě mnoho jiných znamení učinil Ježíš před očima učedníků, a ta nejsou zapsána v této knize. 31 Tato však zapsána jsou, abyste věřili, že Ježíš je Kristus, Syn Boží, a abyste věříce měli život v jeho jménu.
Tomáš ve svém dialogu otevírá veliké dilema, s kterým se SJ musí vyrovnat. Jsou zde dva důležité poznatky:
1. Když se mu ukázal Kristus, vyznává ho jako: "Můj Pán a můj Bůh". Jak to, že se Kristus nebrání a nepoučuje učedníky, že není Bohem, jak to činí naší SJ. Je zřejmé, že on sám věděl mnohem lépe, kým je ve skutečnosti a své pravé božství potvrdil mnohokrát slovy, činy, zázraky.. Proto mu věříme, následujeme, modlíme se k němu, prosíme a oslavujeme, protože je hoden naší cti a chvály, jako Bůh.
Tomáš se ptá na Kristovy rány po hřebech. To je docela jednoduché. Pokud byl Kristus přibit do kůlu, tak musel mít probity obě ruce jedním hřebem. Tomáš používá množné číslo a rád by viděl rány po hřebech. Musely být alespoň dva. To znamená, že Ježíš byl ukřižován, měl ruce rozpjaté na kříži, tak jak o tom píší všechny překlady Písma, historikové, archeologové a další. Tak, jak se chlubí apoštol Pavel Kristem ukřižovaným. Je pro něj mocí Boží a spasením. Proč SJ bojují proti kříži. Přece jejich literatura ještě na začátku 20. století byla ozdobena ilustracemi Krista ukřižovaného a sami svědkové psali o Kristově kříži. Co se tak najednou změnilo v dějinách. Z kříže se stává kůl. Kříž Kristův je nenáviděn, až na smrt
Upravit