Je Ježíš archandělem Michalem?
Je Ježíš Kristus archandělem Michaelem?
Společnost Strážná Věž učí, že Ježíš před svým příchodem na zem existoval jako archanděl Michael a že po svém vzkříšení se opět stal archandělem Michaelem. Tvrdí, že Ježíš byl pouhým člověkem, když byl na zemi, a že když zemřel,1. přestal “člověk” Ježíš existovat1 a byl vzkříšen jako “duchovní bytost” archanděl Michael:
“Doklady tedy svědčí pro to, že Boží Syn byl znám jako Michael předtím, než přišel na zem, a je tím jménem znám i od svého návratu do nebe, kde přebývá jako oslavený duchovní Boží Syn.”–Rozmlouvat z Písma, 1985, Watchtower Bible and Tract Society, str. 120
Aby se pokusili dokázat, že Ježíš je archanděl Michael, svědkové Jehovovi často používají verše jako Daniel 10:13, kde je Michael viděn jako “jeden z nejpřednějších knížat.” Avšak skutečnost, že je Michael “jedním z nejpřednějších knížat,” ukazuje, že Michael není jedinečný. Ježíš je více než jen “Kníže” nebo “Vládce.” Bible nazývá Ježíše “Králem Králů” a “Pánem Pánů.” (Zjevení 17:14; 19:16) Tento titul ukazuje absolutní svrchovanost a autoritu a má daleko do označení “jeden z nejpřednějších knížat”, kdy je jeden ve skupině sobě rovných.
1. Tesaloničanům 4:16 uvádí: “Protože sám Pán sestoupí z nebe s přikazujícím zvoláním, s hlasem archanděla a s Boží trubkou…” Svědkové Jehovovi používají tento verš, aby se pokusili dokázat, že Ježíš je archanděl Michael, protože přichází “s hlasem archanděla.” Avšak skutečnost, že Ježíš přichází s hlasem archanděla, neznamená, že On je archandělem. Povšimněte si, že tento verš též říká, že Ježíš přichází s Boží trubkou, ale nikdo nesouhlasí s tím, že Ježíš je Bůh jen proto, že přichází s Boží trubkou.
Ve 2.Tesaloničanům 1:7 čteme o “zjevení Pána Ježíše z nebe s jeho mocnými anděly v planoucím ohni.” A tak se zdá, že Ježíš přijde s archandělem, který zakřičí. V Zecharjáš 14:5-6 čteme, že Bůh Jehova “přijde, a všichni svatí budou s ním. A v ten den se stane, že nebude žádné drahocenné světlo.” Srovnáním těchto veršů o příchodu Jehovy s příchodem Krista, popsaném ve 2.Tesaloničanům 1:7 a v Matouši 24:29-31, je jasné, že Jehova přicházející v Zecharjáši je Ježíš přicházející se “svými anděly” ve 24.kapitole Matouše a ve 2.Tesaloničanům.
Aby mohli dokázat, že když se Ježíš prohlašoval za “Božího Syna”, tvrdil tím, že je jedním z Božích andělů, často svědkové Jehovovi poukazují na Job 38:7, kde jsou andělé nazváni Božími syny. Avšak Hebrejcům 1:5 říká: “Kterému z andělů například kdy řekl: ‘Ty jsi můj syn; já, já jsem se dnes stal tvým otcem’? A opět: ‘Sám se stanu jeho otcem a on sám se stane mým synem’?” Jelikož si Bible neodporuje, je zřejmé, že Ježíš je nazván “Božím Synem” v jiném smyslu než jsou Božími syny nazváni andělé.
Historicky vzato, židé chápali pojem “syn” ve významu “další po” (viz 1.Královská 20:35; Nehemiáš 12:28) Proto když se Ježíš prohlásil za “Božího Syna” (Jan 19:7), židé se Ho pokusili kamenovat pro rouhání (Leviticus 24:16), neboť Mu rozuměli, že se prohlašuje za “dalšího po Bohu”, a tak tvrdí, že je Bohem Jehovou. (Jan 5:18) V Izajáši 46:9 Bůh vyhlašuje: “Já jsem Bůh a není jiný Bůh ani nikdo jako já.”
Výraz “jediný zplozený” neznamená nezbytně, že Ježíš byl stvořen. Když je Ježíš nazván v Jan 1:18 “jediným zplozeným Bohem”, označuje to Kristovu jedinečnost jakožto Boha. Původně se myslelo, že výraz monogenese (monogenhV) je odvozen od monos (monoV), což znamená “jediný” a gennao (gennaw) znamená “zplozený.” Avšak další bádání ukázalo, že výraz genese není odvozen od gennao, nýbrž od genos (genoV), což znamená “druh” nebo “typ.” Proto když Bible označuje Ježíše jako “jediného zplozeného Boha”, doslova říká, že Ježíš je “jedním a jediným Bohem.” (viz Jan 1:18, NIV)