ZBOŘENÍ JERUZALÉMA I CHRÁMU 607 NE
ROK 607 p. n. l., KTERÝ UVÁDĚJÍ SJ PRO ZBOŘENÍ JERUZALÉMA JE NEPRAVDIVÝ. VEŠKERÉ DOSTUPNÉ ZDROJE BIBLICKÉ I VĚDECKÉ UVÁDĚJÍ ROK 587/ 586!
TZN. ŽE ANI ROK 1914 NEMÁ PRO JEJICH UČENÍ ŽÁDNÝ VÝZNAM!
Když budete náhodou hovořit se Svědky Jehovovými, tak Vám budou s jistotou tvrdit, že rok 1914 je velmi důležitý pro ně a vlastně pro každého. K událostem, které předpovídali, nedošlo (zničení systému věcí, likvidace států, církví...) Bylo tedy vymýšleno jiné řešení (zahájení vlády Krista v nebi...) Stalo se to ještě několikrát, že předpověděli další data události, ale ani jediná nebyla naplněna.
Je zřejmé, že rok 1914 SJ odvozují svými výpočty od roku 607 p. n. l., kde mělo dojít údajně ke zboření Jeruzaléma. Jsou jediní, kteří "operují" tímto datem. Dostupné historická prameny a jasné biblické výpovědi se shodují jednoznačně s tím, že ke zboření Jeruzaléma došlo v roce 587 /8 p. n. l. Stalo se to v 19. roce vlády Nebukadnésara, která započala v roce 605 p. n. l. (2. Král. 25, 8 - ).
V tomto případě rok 1914 nemá větší význam, kromě politických události (začátek 1. světové války...) Je - li tomu tak, potom celá konstrukce učení SJ je jako domeček na písku těsně před bouří. Je zřejmé, že se časem budou muset vypořádat s tímto problémem a přinesou, jako mnohokrát "nové světlo". Kratičký pohled na pár textů nám pomůže se v této věci zorientovat a třeba dát rozumnou odpověď v pravou chvíli....
FAKTA
1. PÍSMO
DEVATENÁCTÝ ROK PANOVÁNÍ NEBÚKADNESARA. Začal vládnout v roce 605 p. n. l. (jeho otec Nebopalasar zemřel v srpnu téhož roku). 605 – 19 = 587/ 586 (rok zničení Jeruzaléma). „V pátém měsíci, sedmého dne toho měsíce -- to byl devatenáctý rok vlády babylonského krále Nebúkadnesara -- přišel do Jeruzaléma Nebúzaradán, velitel tělesné stráže a otrok babylonského krále. 9Spálil Hospodinův dům i královský palác, všechny jeruzalémské domy, každý velký dům spálil ohněm. 10Celé chaldejské vojsko, které bylo s velitelem tělesné stráže, strhlo hradby kolem Jeruzaléma. „ (2. Kr. 23,8)
DARIUS PERSKÝ (Ezra 4, 23 – 24). Práce na domě Božím v Jeruzalémě tehdy ustala a stála až do druhého roku kralování perského krále Dareia. Ve 2. roce krále Dareia začali prorokovat proroci Zachariáš a Aggeus. 2. Rok vlády Dária Perského se datuje do roku 519/ 520 p. n. l. V druhém roce vlády krále Dareia, v šestém měsíci, prvního dne toho měsíce, stalo se Hospodinovo slovo prostřednictvím proroka Agea k judskému místodržiteli Zerubábelovi, synu Šealtíelovu, a k veleknězi Jóšuovi, synu Jósadakovu: (Agg. 1, 1)
AGGEUS
„Kdo z vás, kteří jste zůstali, viděl tento dům v jeho první slávě? A jaký jej vidíte nyní? Není ve vašich očích jen pouhé nic?“ (Agg. 2, 3)
Kolik let zmíněným Židům muselo být, aby si dobře pamatovali bývalý chrám? Pokud by jim při zničení Jeruzaléma bylo 10 a ž 15 let, byli by mnozí, kteří by museli mít 97 – 102 let. Tak vysoký věk asi není možný. „Časy našich let -- je jich sedmdesát, a je-li člověk při síle, osmdesát. (Žalm 90, 10) Pokud by zmíněným Izraelitům bylo při zničení Jeruzaléma v roce 586/ 587 také 10 – 15 let, máme před očima mnoho těch, kteří mají v roce 520 p. n. l. kolem 76 – 82 let, což je docela akceptovatelné.
HOSPODINŮV ANDĚL
„Dvacátého čtvrtého dne jedenáctého měsíce, to je v měsíci šebatu, ve druhém roce vlády Dareia se stalo Hospodinovo slovo k proroku Zacharjášovi, synu Berekjáše, syna Idova: Hospodinův anděl promluvil a řekl: Hospodine zástupů, jak dlouho nebudeš mít slitování s Jeruzalémem a s judskými městy, na nichž je tvé rozhořčení po sedmdesát let?“ (Zah. 1, 7 a 12)
VÁLKA S EGYPTSKÝM FARAÓNEM AMASISEM
Chofras vládl v Egyptě v letech 589 - 570 př.n.l. Po něm od roku 570 do roku 526 př.n.l vládl faraón Amasis. Podle Babylónské kroniky se král Nebukadnecar utkal s faraonem Amasisem ve 37. roce své vlády (568/567 př.n.l.) I tato data jsou pozoruhodně v souladu. Těžko by se asi Židé uchýlili k faraónovi Chofrasovi v roce 607 př.n.l. (568 + 37 = 605)
Biblická zpráva je tedy plně v souladu s historickým svědectvím starověkých pisatelů okolních národů a určuje jako datum zničení Jeruzaléma, chrámu a hlavně sesazení Sedekjáše z trůnu rok 587/586 př.n. l. Provedeme-li výpočet podle Danielova proroctví, dostáváme se k roku 1934. Významný rok 1914 tím tedy padá. Vytáhli jsme eso a domeček z karet se nám rozsypal.
2. VĚDECKÉ DŮKAZY
Z čeho vychází věda při stanovení data na rok 586/587 př.n.l.
Vychází v podstatě ze stejných pramenů, na základě kterých byl stanoven rok 539 př. n. l., jako rok dobytí Babylóna. Vychází se z děl starověkých historiků, jako byl Bérosos (babylónský kněz), Ptolemaios, Josephus Flavius, nálezů klínopisných tabulek a různých starověkých nápisů a také ze záznamů o astronomicky pozorovatelných jevech, jako je zatmění slunce a měsíce. Vychází se z jejich zkoumání a vzájemného porovnávání. Čím více různých údajů se dostane do souladu, tím vyšší přesnost. Při datování zničení Jeruzaléma, jak je vidno z rámečku připojeného k článku, se věda opírá o biblickou zprávu.
The two Books of Kings, originally a single book, are the eleventh and twelfth books of the Hebrew Bible or Old Testament. They conclude the Deuteronomistic history, a history of Israel also comprising the books of Joshua and Judges and the two Books of Samuel, which biblical commentators believe was written to provide a theological explanation for the destruction of the Kingdom of Judah by Babylon in c. 586 BCE and a foundation for a return from exile.[1] The two books of Kings present a history of ancient Israel and Judahfrom the death of King David to the release of Jehoiachin from imprisonment in Babylon, a period of some 400 years (c. 960 – c. 560 BCE).[1] Scholars tend to treat the books as made up of a first edition from the late 7th century BCE and a second and final edition from the mid 6th century BCE.[2][3]
1. WIKIPEDIE - PÁD JERUZALÉMA
Ve snaze o vymanění se z babylonského područí král Jójakím požádal o pomoc Egypt, dříve než však nějaká pomoc přišla, oblehlo babylonské vojsko roku 597 Jeruzalém, během něhož Jójakím zemřel. Jeho syna Jójakína, kněze a aristokracii Babyloňané odvlekli do zajetí a na trůn dosadili Sidkijáše. I ten se však vzbouřil, tentokrát však měla babylonská odveta ještě drastičtější účinky. Nebukadnesar II. roku 587 Judsko vyplenil, dobyl Jeruzalém, zbořil Chrám[2] a část obyvatelstva odvlekl do zajetí (odhady počtu odvlečených se pohybují od několika tisíc do počtu maximálně 20 tisíc lidí, což by činilo čtvrtinu obyvatelstva).[3]
(Finkelstein – Silberman (2007). s. 270n.)
2. WIKIPEDIA - JEROZOLIMA
Około 586 p.n.e. Babilończycy podbili Królestwo Judy i zdobyli Jerozolimę, burząc Świątynię Salomona.
3. WIKIPEDIA JEREMIASZ
„Jeremiasza uratowała wprawdzie interwencja pewnego dworzanina, ale i tak do zdobycia miasta (w 587/586 r. p. n. e.) przebywał w więzieniu.“
4. WIKIPEDIA - NEO - BABILONIAN EMPIRE
„After an 18-month siege, Jerusalem was captured in 587 BC, and thousands of Jews were deported to Babylon, and Solomon's Temple was razed to the ground.“
5. BIBLICKÝ SLOVNÍK
(ADOLF NOVOTNÝ)
„Roku 586 byl chrám zničen, hradby i královské paláce zbořeny.“
6. DĚJINY ŽIDOVSKÉHO NÁRODA
(PAUL JOHNSON)
Na přelomu let 587/ 6 byly hradby Jeruzaléma prolomeny a hladovějící město se vzdalo. Chrám byl zbořen, krásné městské domy spustošeny“….
(Ostraka s vyrytými nápisy – Dopisy z Lakíš. Vykopal je archeolog Starkey - 1935)
7. STARÝ ZÁKON – PŘEKLAD S VÝKLADEM (Kalich)
„587/ 6 Dobývá Nebúkadnesar Jeruzalém“
8. CHRONOLOGY of USSHER
607 – destruction of Niniveh by the Medes, and end of the empire of Assyria
586 - Destruction of Jerusalem by the Chaldaeans in the 19 th year of 19 th year of Nebuchadnezzar (2. Král. 25)
9. INTRODUCTION TO THE OLD TESTAMENT: R. K. HARRISON
(Profesor of Old Testament, Wyckliffe College, University of Toronto)
„Tiele preferred a date of 586 B. C. for the fall Jerusalem.
Albright placed that event in 587 B. C.“
BASOR, No 143(1956), pp. 22ff. Zondervan Pictorial Bible Dictionary (1963), p. 169.
W. F.Albright, BASOR, No. 100 (1945), p.22, No. 143 (1956), pp. 283ff.
10. ÚVOD DO STAREJ ZMLUVY
UNIVERSITA MATEJA BELA, Banská Bystrica
(doc. ThDr. Pavel Hanes, PhD.)
586 – Pád Jeruzaléma – 11. rok vlády Sedechiáše (od 597 – 586) a 19. rok vlády Nebúkadnesara (od 605 – 19 = 586)
…což byl devatenáctý rok vlády babylonského krále Nebúkadnesara, přitáhl velitel tělesné stráže Nebúzaradán, který stával před babylonským králem, do Jeruzaléma. 13Spálil Hospodinův dům i královský palác, všechny jeruzalémské domy; každý velký dům spálil ohněm (Jer. 52, 12. 13), (2. Král. 25, 8)
11. STARÝ ZÁKON
(JOHN MAC ARTHUR)
„Bylo to v srpnu 586 p. n. l., měsíc poté, co Babyloňané prolomili hradby Jeruzaléma. Postupně bořili chrám i město…
„ Nebúkadnesar vládl v roce 605 – 562“
12. BIBLICKÝ ATLAS
„597 – Dobytí Jerusaléma
587 (podle kalendáře – nový rok od Nisanu) dobytí Chrámu v srpnu, nebo 586 (podle kalendáře – nový rok od měsíce Tišrí
13. NOVÝ BIBLICKÝ SLOVNÍK
„V roce 587 Jerusalém vyplenilo Nabúkadnesarovo vojsko, které zničilo chrám, většinu budov a městské hradby“
14. Timeline of the Babylonian Captivity
612 Babylonians and Medes conquer Assyria - 605 Babylonians battle Egyptians at Carchemish - 605 Nebuchadnezzar becomes king of Babylon - 605 The Babylonians invade Judah - 605 First wave of deportation of Jews to Babylon - 605 Daniel is taken captive and begins to prophesy 601 Babylonians battle Egypt, both sides suffer losos - 601 Judah decides to realign itself with Egypt, Jeremiah wals - 597 Jehoachin becomes king of Judah - 597 Babylonians capture Jerusalem - 597 Second wave of deportation to Babylon from Judah. - 597 Ezekiel is taken captive to Babylon - 597 Zedekiah becomes king of Judah - 593 Ezekiel begins to prophesy - 586 The Babylonians destroy Jerusalem and the Temple (9th of Av ) - 586 Jerusalem’s walls and gates are burned with fire - 586 Third wave of Jews deported to Babylon - 586 Babylonian Exile (Galut Bavel) begins - 586 End of Biblical (First Temple) Period - 586 The end of the monarchy in Judah - 539 The Fall of Babylon - 539 Beginning of the Persian Period to - 332 - 539 The Decree of Cyrus II allowing Jews to return - 516 The Jews rebuild their Temple (70 years)
15. WIKIPEDIE
|
|
Náhledy fotografií ze složky ZBOŘENÍ JERUZALÉMA